Straff – og hvorfor vi ikke bruker det i hundetrening

Sist blogginnlegg handlet om hvordan hunder lærer. Der nevnte jeg kort noen av bivirkningene man kan oppleve ved bruk av straff i treningen. Når jeg her snakker om straff, mener jeg at vi påfører noe hunden opplever som negativt og at atferden den utførte når den fikk straffen minker i fremtiden.

Det er individuelt hva som oppleves som straff. Et strengt nei kan oppleves som straff for noen hunder, mens andre synes det er gøy med den oppmerksomheten. Det er effekten av det vi gjør som avgjør om det er en straff eller ikke – ikke hensikten.

Vi klarer ikke å time straffen

Det er flere problemer ved å bruke straff i treningen. For at en straff skal fungere, må den times så den inntreffer rett etter at atferden oppstår. Hvis vi lar det gå tid i mellom, vil ikke hunden greie å koble hvilken atferd som førte til straffen.

Et eksempel er når du kommer hjem og ser at hunden har dratt søpla utover. Hvis du straffer den, vil den ikke skjønne hva den blir straffet for. Den ser bare at du kommer hjem og er veldig ubehagelig. Hunden reagerer da med å bruke dempende signaler for å prøve å roe deg ned. Typiske signaler den bruker da er å bøye hodet ned, snu hodet til siden, man ser det hvite i øynene, den sleiker seg rundt munnen og kanskje gjesper. Vi mennesker ser kanskje på dette som at hunden viser skyldfølelse? Vel, det er ikke riktig.

Hvordan hunden reagerer på straffredd hund

Alexandra Horowiz gjorde en undersøkelse på nettopp dette. Eier, en annen person og hunden var i samme rom. Eier fikk beskjed om å legge en godbit på gulvet, be hunden om å ikke spise den og gå ut av rommet. Eier fikk beskjed om å kjefte på hunden dersom den spiste godbiten. Det viste seg at hunden reagerer på samme måte om den har spist godbiten eller om den andre personen tar godbiten og sier til eier at det var hunden som spiste den. Hundens reaksjon hadde altså ingen ting med om den hadde gjort noe ”galt” eller ikke.

Straff og stress

Når hunden opplever staff, vil den bli redd eller føle et ubehag. Når man blir redd vil kroppen produsere stresshormonet kortisol. Skjer dette ofte så har ikke kroppen mulighet til å kvitte seg med stresset, for det blir stadig «fylt på». Man blir kronisk stresset. Vi vet at hos mennesker så vet vi at kronisk stress blant annet fører til dårlig hukommelse, dårlig søvn, muskelplager, infeksjoner, osv. Det er ingen grunn til at hunder ikke skal få mange av de samme plagene. Hvis vi har en hund som sover dårlig, husker dårlig og har vondt i nakken, så sier det seg selv at trening blir en utfordring, for hunden. Stress er et stort tema og jeg kan lage en egen bloggpost om det senere.

Straff kan føre til lært hjelpeløshet

Hunder som opplever mye straff kan bli noe vi kaller ”lært hjelpeløse”.
Det er et forsøk som har sett på dette (Schwartz B. og Robbins S. J. (1995). Psychology of learning and behavior. Fourth edition. W W Norton & company.). I fase en av forsøket ble hunden plassert i et rom hvor den fikk en serie elektriske støt som den ikke kunne unngå. I fase 2 fikk hunden mulighet til å hoppe over et hinder inn til et annet rom. De hundene som hadde vært med i fase en la seg bare ned og klynket når støtene bli gitt. De hundene som ikke hadde vært med i fase en, hoppet over hinderet for å unngå støt. Hunden som er lært hjelpeløs har altså lært: det nytter ikke hva enn jeg gjør. De er redde for å få straff og gjør lite ut av seg for å unngå det.

Man blir redd av å bli straffet

Når man er redd, mister man også evnen til å lære. Læringen blir mindre effektiv når hunden er redd for å gjøre noe galt. Jeg vil mye heller ha en hund som ikke er redd for å gjøre noe galt, og som gjør noe ”galt” av og til, enn en hund som er redd for å gjøre noe galt. For da mister man den viktige mestringsfølelsen, selvtilliten og nysgjerrigheten alle hunder fortjener å ha.

Annonse hundetreningsgruppe på Facebook

Legg igjen en kommentar

Handlekurv

Venteliste - Mental aktivisering

Registrer deg og få e-post når nye kurs settes opp på Kløfta.

Du vil kun motta e-poster relevant til kurset.